British Parliamentary

În acest format de dezbateri, un meci de dezbateri constă în confruntarea a două părți, numite formal Guvern și Opoziție. Fiecare dintre cele două tabere este compusă din două echipe, astfel încât structura unei dezbateri British Parliamentary (BP) poate fi descrisă ca: primul Guvern, prima Opoziție, al doilea Guvern, a doua Opoziție. Este un format foarte popular în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Irlanda, Europa, Africa, plus formatul oficial al Campionatului Mondial de Dezbateri Universitare.

Formatul

Formatul își are originile în procedurile din cadrul Parlamentului Britanic și păstrează numeroase denumiri în ceea ce privește anumite proceduri din dezbatere sau rolurile vorbitorilor:

  1. Primul Guvern
    1. Prim-Ministru
    2. Vice-Prim Ministru
  2. Prima Opoziție
    1. Liderul Opoziției
    2. Liderul Adjunct al Opoziției
  3. Al Doilea Guvern
    1. Membrul Guvernului
    2. Discursul sumativ al Guvernului
  4. A Doua Opoziție
    1. Membrul Opoziției
    2. Discursul sumativ al Opoziției

Arbitrul, numit si Președintele Camerei, moderează dezbaterea prin acordarea dreptului de a lua cuvântul vorbitorilor. Fiecare discurs durează 7 minute. Primul și ultimul minut al fiecărui discurs sunt minute „protejate” în care membrii echipelor adverse nu pot solicita intervenții. Discursurile alternează între membrii Guvernului și ai Opoziției, în ordinea următoare:

  1. Prim-Ministru
  2. Liderul Opoziției
  3. Vice-Prim Ministru
  4. Liderul Adjunct al Opoziției
  5. Membrul Guvernului
  6. Membrul Opozitiei
  7. Membrul Guvernului cu rol în sumarizarea cazului băncii Guvernului
  8. Membrul Opoziției cu rol în sumarizarea cazului băncii Opoziției

Evaluarea dezbaterii se face după anumite reguli de arbitraj, similare celor din alte formate, și trebuie să rezulte într-un clasament al celor patru echipe, în funcție de aportul adus de fiecare echipă în parte. De multe ori, primele două locuri pot reveni unei singure tabere (fie Guvernului, fie Opoziției), iar departajarea între prima echipă și cea de-a doua se face în funcție de cât de bine și-au îndeplinit cele două echipe rolurile și în funcție de aportul adus în câștigarea meciului. Există, însă, și situații în care primele două locuri aparțin unor echipe din bănci diferite.

Moțiunea

Moțiunile în formatul BP sunt în general moțiuni deschise și semi-deschise și de multe ori se pot referi la chestiuni de actualitate de pe scena politică internațională. Majoritatea formulărilor de la turneele internaționale, de pildă, sugerează abordări din perspectiva moțiunilor de strategie/mecanism.

Timpul de pregătire

Moțiunea este anunțată cu 15 minute înainte de începerea rundei, timp în care echipele trebuie să își pregătească abordarea proprie și să ia în considerare contra-argumente pentru posibilele idei aduse de celelalte echipe. Nu există timp adițional de pregătire în timpul dezbaterii.

Datoria echipelor

Primul Guvern are sarcina de a prezenta un caz la prima vedere care să ofere definiții ale termenilor moțiunii, o restrângere și o interpretare a acesteia, precum și argumentele în favoarea poziției susținute. De cele mai multe ori echipa are dreptul de a interpreta moțiunea după o abordare proprie, definițiile neputând fi puse în discuție de către tabăra Opoziției. Este important ca Primul Guvern să își resusțină argumentele după atacul Liderului Opoziției și să se mențină activ pe tot parcursul dezbaterii prin intermediul intervențiilor față de ceilalți vorbitori din banca opusă.

Prima Opoziție trebuie să arate că argumentele aduse de Primul Guvern fie nu sunt corect construite, fie nu pot fi demonstrate în mod satisfăcător, fie nu sunt relevante pentru moțiune. Prima Opoziție poate propune un plan propriu și de multe ori e indicat să o facă, însă sarcina principală este de a respinge cazul adus de Guvern.

Al doilea Guvern are una dintre sarcinile cele mai complexe din cadrul întregii dezbateri. Această echipă trebuie să se refere pe scurt la prima parte a dezbaterii și să resusțină cazul propus de Primul Guvern, respingând totodată eventualele argumente aduse de Prima Opoziție. O parte importantă a discursului o constituie, însă, prezentarea unei extensii la cazul primei echipe a Guvernului, adică a unei abordări diferite de a Primului Guvern, dar care să apere moțiunea. A doua echipă a Guvernului trebuie să fie foarte atentă în momentul în care prezintă extensia pentru a nu intra în contradicție cu argumentele prezentate de prima echipă (această situație numindu-se „backstabbing”/”knifing” și putând costa echipa plasarea pe ultimul loc). Totodată, dacă dezbaterea este una de strategie, al doilea Guvern nu poate aduce o extensie la planul propus de Primul Guvern, ci doar la demonstrarea problemei sau la sublinierea avantajelor planului. A doua echipă a Guvernului trebuie să argumenteze în ultimul discurs (sumativ) de ce tabăra Guvernului a câștigat dezbaterea și de ce aportul celui de-al doilea Guvern a fost cel mai important în acest sens.

A doua Opoziție încheie dezbaterea și trebuie să urmeze un parcurs similar cu cel de-al doilea Guvern: trebuie să demonstreze de ce Opoziția a câștigat dezbaterea și în ce fel a doua echipă a Opoziției a contribuit în cea mai mare măsură la câștigarea dezbaterii.

Intervențiile

Pe parcursul unui discurs oricare dintre cei 4 membri ai taberei adverse poate solicita o intervenție (un punct de informare). Acest lucru se poate face verbal („Intervenție”/”Întrebare”/”Asupra chestiunii menționate”) sau pur și simplu prin ridicarea în picioare și extensia mâinii. Intervențiile au rolul de a permite adresarea unor întrebări sau clarificarea unor aspecte factuale.